کد مطلب:231151 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:270

خنثی شدن نقشه های مأمون
قبلا گفتیم كه مأمون برای استحكام خلافت خود می خواست با این نقشه ها، جلو اعتراضها و شورشها را بگیرد، و حتی پیوند مردم را نسبت به امام هشتم (ع) سست نماید و... و در این راستا نقشه های دیگری را نیز اجرا كرد، كه بر حسب ظاهر احترام به امام بود ولی در باطن می خواست خودش را حفظ نماید.

اما می دید نقشه ها یكی بعد از دیگری خنثی می شود، و نتیجه ی معكوس می دهد، و روز بروز بر مقام علمی و معنوی، و شخصیت سیاسی و اجتماعی امام می افزاید، سرانجام آن دنیا پرست بدطینت چاره ای ندید جز این كه به طور مرموزی، آن بزرگوار را مسموم كرده و شهید كند.

علامه مجلسی می گوید: «بدان كه علمای شیعه و سنی اختلاف نظر دارند كه آیا



[ صفحه 118]



امام رضا (ع) به مرگ خدائی از دنیا رفته و یا این كه با زهر، مسموم شده و به شهادت رسیده است؟»، آیا مأمون او را مسموم كرده یا غیر او؟، مشهورتر در بین علمای ما این است كه آن حضرت بر اثر زهری كه مأمون به او خورانید به شهادت رسید. [1] .

و در پایان می گوید: «نصیحت و موعظه كردن افراد شقی، در حضور مردم مخصوصا آنها كه ادعای خلافت و فضل دارند، موجب كینه توزی و حسادت و دشمنی آنها خواهد شد (امام هشتم در حضور مردم، مأمون در همان آغاز از راه توطئه و نیرنگ وارد شد تا شورشهای بزرگان و سادات و علویین را كه در اطراف و اكناف دیده می شد، بخواباند، وقتی كه به مقصود رسید و حكومتش استقرار یافت، نیرنگ خود را آشكار نمود.

فالحق ما اختاره الصدوق و المفید و غیرهما من اجلة اصحابنا انه (ع) مضی شهیدا بسم المأمون اللعین...

: «حق همان رأی است كه مرحوم صدوق و شیخ مفید و علمای بزرگ دیگر علمای شیعه برگزیده اند كه: امام رضا (ع) بر اثر زهری كه مأمون ملعون به آن حضرت خورانید، به شهادت رسید». [2] .


[1] بحار ج 49 ص 313 - 311.

[2] بحار ج 49 ص 313 - شيخ مفيد نيز همين مطلب را فرموده است (ترجمه ي ارشاد مفيد ج 2 ص 260).